Loading...
# Technology # Strategy # Business

Api Stratejisi Geliştirmelisiniz

Erdem Kara Published on July 25, 2019

Selamlar Arkadaşım,

Şirketlerin pazarlama stratejileri ve gelecek planları zamanı okuyamayan ve teknoloji ile kavgalı insanlara bırakılmamalı.

Bugün dünya üstündeki hemen her şirket bir şekilde teknolojiye bulaşmış durumda ve çoğu şirket ne hizmet verirse versin kendi içinde bir teknoloji şirketine de dönüşmüş durumda. Örneğin bir banka, kasap ya da su dağıtıcısı bugün bir teknoloji şirketi gibi düşünmeli ve ürünlerini teknoloji ekseninde de pazarlama kabiliyeti geliştirebilmeli. Teknolojiye entegre olmak her şirket için farklı şeyler ifade eder; bir hambugerci için teknolojiye entegre olmak sosyal medyada var olmak, bir butik için ecommerce sitesi hayata geçirmek ya da bazı şirketler için de verilerden yola çıkarak bir takım tanıtım, pazarlama, satış faaliyetleri demek olabilir. Bu yazıda konumuz küçük işletmelerin teknolojiye entegrasyonu değil enterprise olarak tabir edilen şirketlerin neden api stratejisi oluşturması gerektiğinden bahsedeceğim.

Api nedir?

Api, üçüncü parti yazılımların verilerinizi tüketebildiği online servislerdir. Aşağıda bu konuda teknik bilgisi olmayan normal bir insan için çok açıklayıcı olmasa da api'nin ne olduğunu anlatan wiki sayfasını bırakıyorum.
Api Nedir Wiki Page

Veri muhafazakarlığı nedir?

Elinizdeki verileri yastık altına atıp ne kendinizin ne de başka birilerinin ondan faydalanmasına müsade etmemek diye tanımlayabilirim. Bu yazıda bu konuya değinmeyeceğim ama ilerki yazılara hazırlık ve kulak aşinalığınız olması için bunu buraya iliştirdim.

Api stratejisine sahip olmak.

Bu iki tanımı netleştirdiğimize göre api stratejisi nedir ona bakalım.
Apilerin yararları tartışmasız, mesela Wonder içinde yaptığımız ve güncel Covid-19 verilerini sunduğumuz https://wonder.com.tr/covid sayfamız Dünya Sağlık Öprgütü, Johns Hopkins ve şu an hatırlayamadığım bir kaç kurumun daha api'larınden istifade ediyor. Bu sayede, topluma verileri derleyerek ve görselleştirerek Covid verilerini açıkca ve güncel bir şekilde sunuyoruz. Dünya Sağlık Örgütü ile api sağlayan diğer üniversite ve kurumlar sayesinde biz de toplum yararına değer yaratan bir çözüm üretebiliyoruz.

Wonder örneğinde görüldüğü gibi kurumların covid hakkında sağladığı api'ler 3. parti yazılımlar tarafından değerli ürünlere dönüştürülebiliyor. Bu sadece basit bir örnek; Google'ın, Yahoo'nun, Microsoft'un, Facebook'un sağladığı binlerce Api var ve şüphesiz bu kurumlar geliştirdikleri api stratejisi sayesinde sadece müşterilerine ve ekosistemlerine değil dünyaya da fayda sağladılar.

Kurumların sağladığı api'lar bahsettiğim örnekteki gibi projelerin haricinde daha farklı faydalar da sağlar. Api'lar bir yazılımın diğer bir yazılımla nasıl konuşacağını da sağladığından endüstride dijital dönüşümün baş oyuncularından biridir. Dijital dönüşümün büyük bir kısmı birbirinden farklı verileri, hizmetleri, uygulamaları ve süreç otomasyonlarını zengin bir kullanıcı deneyimi ile birleştirdiğinden, Api'lar modern iş stratejisinin bileşenleridir.

Çevremden duyduğum ve gördüğüm kadarıyla enterprise şirketler ve bt yöneticileri henüz servislerin demokratikleştirilmesi, hizmetlerin birbiri ile bağlantı kurması gerekliliğini net olarak kavrayamamış durumda. Buna şaşırmıyorum elbette zira bu şaşılacak değil üzünülecek bir durum. Teknoloji ile entegre stratejiler geliştirmek ciddi bir vizyonun ve bilgeliğin işidir buna sahip olmaksa Linkedin'de yöneticilerin popüler olmak için kişisel gelişim cümleleri paylaşmak yerine biraz dünyayı okumalarından geçer. Türkiye'de api stratejilerini bazı bankalar çok iyi hayata geçirmeye başladı. Bunlardan birisi de Türkiye İş Bankası. Son dönemde bu alanda yaptıkları işler o kadar iyi ki aşağıda piyasaya da açtıkları api'leri ve siteleri bırakıyorum, lütfen göz atın.

developers.isbank

apiportal.isbank

sandbox.isbank

Bu konuda yine aşağıda The State of API Economy 2021 raporunu paylaşıyorum.

Report

Neden Api stratejisine sahip olmalısınız?

Bir işletme hem kamuya açık hem de kendi içinde kullanacağı özel api'lar geliştirmeli. Özel api'lar yayınlamak kurum içi iletişiminizi ve servislerinizi güçlendirirken kamuya açık yayınladığınız api'lar müşterilerinizle ve hizmetlerinizi tüketenlerle aranızda yeni iletişim yolları açılmasını sağlar. Api stratejisi geliştirmek elbette zor ve önünde aşılması gereken engeller var fakat bunlar çözülmeyecek problemler değil.

İmkanım olursa api stratejisi konusunu daha da detaylı ele alacağım. Şimdilik bu kadar, hepinize sağlıklı günler.